Jak vyzrát na startování v zimě
Automobilové hříchy z léta se projeví až 5 hodin ráno po mrazivé noci a obvykle plnou silou, kdy poskakujete kolem auta abyste se zahřáli, a čekáte na kolegu, který vás spasí a milostivě odveze do práce, protože vaše autobaterie právě odešla do věčných lovišť. Promrzlí na kost si možná vzpomenete, jak jste celý rok hřešili, když jste jezdili 3 km do práce a baterii tak permanentně nedobíjeli. Taková situace je obvyklý kolorit každoročního zahájení mrazivé sezóny. A zřejmě většina motoristů se s ním setkala. Jak tedy zabránit tomu, aby tento čas zúčtování nenadešel?
Pokud bydlíte blízko vaší práce a jezdíte do ní 3 až 5 km, pak vězte, že vaše baterie dostává zabrat každý den i v létě. Zima tento nešvar jenom znásobí. Baterie totiž musí vydat na nastartování motoru notnou dávku energie a za jízdu na takto krátkou vzdálenost se nestihne znovu dobít. Pomalu a jistě jí tak nejen berete kapacitu, ale zároveň životnost, kdy dochází vlivem vybití a nedobití k postupné sulfataci elektrod. V zimě vybíjení ještě zhoršujeme tím, že jede na plno topení, světla, vyhřívání zadního nebo čelního skla atp. Pokud pomineme řešení jako chodit pěšky, protože na takto krátkou vzdálenost jezdit do práce autem je hřích (autor článku se ho každý den dopouští), anebo jet MHD, pak je dobrým řešením baterii před zimou vytáhnout z vozu a nechat dobít. Případně ji dobít přímo na autě, máte-li možnost. Nabíječka je dnes záležitostí asi čtyř stovek korun. Tento postup je třeba opakovat v rozumném časovém rozmezí. Druhým dobrým tahem je pořídit si do auta předehřev motoru.
Jedná se o topení, jež je zapojeno do okruhu chladící vody a vyhřívá vrchní část motoru. Benefitem je v podstatě teplý start, okamžité foukání teplého vzduchu z topení, a tedy okamžité odmrazení skel a vyhřátí vnitřního prostoru na přijatelnou teplotu. Jediná nevýhoda tohoto řešení je, že potřebujete přístup k elektrické zásuvce pro napájení topení. Topení lze pořídit za 1000 až 2000 Kč a musíte připočíst montáž nebo vlastní čas v případě montáže svépomocí.
Je také samozřejmě možné pořídit klasické nezávislé topení, jehož pořízení vás ale vyjde i s montáží na několik desítek tisíc korun. V mnohých případech by se tak cena auta zdvojnásobila, vzhledem ke stáří vozového parku v České republice.
Nejjednodušší a nejlevnější řešení se tak jeví dobíjení baterie na plnou kapacitu. To zvládne opravdu každý laik, a s vidinou toho, že si ušetří přešlapování v ranním mraze při čekání na kolegu, v horším případě pěší cesta do práce, to jistě zvládne i ten největší technický anti-talent světa.